الجمعة، 31 مايو 2013

أنا متمرد

أنا متمرد 
عادي حياتي ومن حقي  أختار 
أصل الحب  دة ذوق وقرار 
ليه أنا أشغل بالي بواحدة 
كل حياتها كلام  وفشار 
أخر مرة أختارت حاجة 
دخلت ثانوي بمجموع جبار 
ماشي يا بابا ماشي يا ماما 
وبعد ماندخل فيلم رومانسي 
ألاقيها بليده ماعندهاش قرار 
ماشي بَحبَك وسمعناها 
ماشي حبيبك وعرفناها 
طب يا ستي انا عايز اتجوز 
قولي لبابا قولي لماما
قولي لأخوكي دة مـ الثوار 
ليه يختاروا معاكي حبيبك 
ليه هستنى الرد كأني
ولا أنا عارفك ولا كلنا فشار 
هوة قرار محتاج لمشورة 
ايوة انا عارف لازم شورى 
لازم نقعد نقرا جرايد
ونشوف أبراجنا ونعمل فيش  
بس انا عارفك 
وانتي عرفتي 
ليه هستنى كلام عزالي
لما يقولي اني ياعيني لسه صغير 
وان قريبك ابن قريبتك بنت قريبتك بيموت فيكي 
طب انا مالي 
روحي يا ستي شوفي حياتك 
وانا متمرد 


انتي الرقم الكام في حياتي 
زيك زي كل حياتي 
اروح انا ارسم واعمل خطة 
وأكتب شعر ويجي حرامي يسرق أبياتي 
أنا متمرد وحياتي سياسة 
يعني مثلا 
كان في شعب غلبان مش عارف 
ضحكوا عليه عصابة وباشا 
سرقوا شقاه وأخدوا حياته 
وبعد سنين فاقوا الساسة 
عملوا ثورة وجابوا رئيس 
واحد منهم ومالي المركز 
عامل خط وماشي عليه 
عنده مبادئ عندو ثوابت عندو قرار 
بس خسارة مش وقت ثوابت 
لازم ثورة 
حتى الحب لازمله ثورة 
مش بس كلام تثبيت ومحاورة 
قالها زمان كاظم لنزار 
إني لا أؤمن في حب
لا يحمل نزق الثوار 
لا يكسر كل الأسوار
 لا يضرب مثل الإعصار 

لازم يوم تختاري حياتك 
دة الشعب اياه ساب الثورة وراح يتمرد 
فاق متأخر وبعد مافاق بدأ يهرج 
بعد ما حقق حلمه يا ستي راح يتمرد 
طب أنا متمرد على أيامك 
أنا متمرد علي جيل أنا منه 
بعد ما عرف الحب اتجوز واحده قريبته 
وبعد ما عمل الثورة راح يتمرد 
أنا متمرد

0 comments:

إرسال تعليق

 

مشـ ــشاعر Published @ 2016 by مؤمن الرفاعي